Aalborg får 270 mio. til +BUS

Thomas Kastrup-Larsen Tanker fra Thomas

Det er med armene helt over hovedet og den største begejstring, at jeg kan meddele, at vores kollektive trafik nu får vind i sejlene. Med hjælp fra en række partier i folketinget er vi et vigtigt skridt tættere på at kunne stige ombord på en +BUS og køre både mod universitet i øst og til Vestbyen.

Det er ingen hemmelighed at mit hjerte sank, dengang jeg hørte, at Aalborg mistede bevillingen til Aalborg Letbane. Det efterlod os nemlig med et stort transportproblem. Derfor måtte byrådet arbejde hurtigt i jagten på en ny løsning. Frustrationen var stor og spørgmålene mange. Svaret viste sig at være +BUS. En kvalitetsløsning med 24 meter leddelte busser i selvstændige busbaner. Busserne vil kunne tage mellem 150 og 200 passagerer pr. bus og rejsetiden mellem universitet og vestbyen vil blive forbedret med ca. 8 minutter. +BUS løsningen vil være den første af sin art i Danmark, og være et markant løft af den kollektive trafik i Aalborg, på byens mest befærdede stræk. Den løsning har vi nu fået 270 mio. til. Du kan læse meget mere om +BUS løsningens linjeføring, økonomi og muligheder her: http://www.aalborg.dk/trafik-pas-og-transport/trafik/plusbus

Små busser i en by med vokseværk
Det problem, som vi løser med +BUS ville med tiden kun være blevet større. Det står klart, når vi ser på den meget kraftige byudvikling, der sker langs den rute, som Letbanen skulle have fulgt. Allerede nu, kører der busser hvert andet minut i retning af Aalborg Universitet fra Kennedyarkaden i myldretiden. Alligevel er langt størstedelen af dem overfyldte. Det giver store udfordringer med busser, som kører forbi passagerer, der står og venter ved stoppestederne, fordi der ganske enkelt ikke er plads til flere i bussen. Når det nye Universitets hospital med 5000 arbejdspladser og patienter står færdigt i 2021, ville det kun være blevet mere kritisk.

Stor tak til forligspartierne
Jeg er som borgmester ualmindeligt glad for, at det nu er lykkes at, få DF, Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten til at bevilge 270 mio. kr. til +BUS. Det er ikke hver dag, at vi får så stor en bevilling fra folketinget i Aalborg. Det betyder at vi nu kan realisere projektet, og kan komme i gang med at etablere den helt nødvendige infrastruktur. På den måde får vi en bedre og mere effektiv kollektiv trafik i Aalborg og løser de akutte transportudfordringer mellem det østlige og vestlige Aalborg. Der skal lyde en stor tak til de ovennævnte partier for deres generøsitet og deres opmærksomhed på de transportudfordringer, vi har i Nordjyllands hovedstad. Der skal også lyde en særlig tak til vores Nordjyske Transportordfører Rasmus Prehn (S), for hans store indsats i sagen.

Hurtig sagsbehandling i Aalborg Byråd
Planlægningsgrundlaget for den nye +BUS løsning er på plads, så jeg vil gå efter en hurtig og effektiv sagsgang i Aalborg Byråd. Så vi hurtigst muligt kan komme i gang med byggeriet, og forhåbentlig have +BUS klar i 2021, når det nye universitetshospital åbner.